Onderhandelen in een winkel is goud waard

succesvol onderhandelen

In sommige landen is het niet meer dan gebruikelijk om bij ieder product af te dingen, in Nederland is afdingen echter een stuk ongebruikelijker. Toch zijn er juist veel gevallen waarbij afdingen een flinke korting kan opleveren. Denk hierbij aan de duurdere aankopen, zoals elektronica, auto’s, meubels etc.
Wij helpen u graag een goede onderhandelaar (pingelaar) te worden met de volgende tips en trucs:

Bereid je goed voor

Een goede voorbereiding is noodzakelijk voor iedere onderhandeling. Doe onderzoek naar de producten die je wil kopen:

  • Hoe lang is het product op de markt?
    Bij producten die al langer op markt zijn is de kans op korting groter dan bij net nieuwe producten. Helemaal wanneer de fabrikant een nieuw model heeft aangekondigd.
  • Wat is de prijs bij andere (online) winkels?
    Vergelijk de prijzen van de concurrentie en neem bewijsmateriaal mee naar de winkel op je mobiel of uitgeprint.
  • Ken de voorwaarden van de winkel
    Heeft de winkel een laagste prijsgarantie?
  • Ken de voorwaarden van het product
    Is het product onderhandelbaar? Over de prijs van bepaalde producten is niet te onderhandelen, omdat de leverancier dit bijvoorbeeld niet wil. Apple is hier een goed voorbeeld van. Ben je hierdoor kansloos? Nee! (later meer).

Overwin de schaamte en kies de juiste strategie

Schaamte
Veel mensen vinden het moeilijk om te onderhandelen over de prijs en schamen zich vaak om dit onderwerp aan te snijden bij een verkoper. Dit is onnodig, veel winkels houden juist rekening met onderhandelaars en verwerken dit ook in hun prijs.

Tijdstip
Het beste moment om een verkoper te benaderen is aan het eind van de dag als het wat rustiger is in de winkel. De verkoper heeft dan genoeg tijd om jou te helpen en zal eerder geneigd zijn om te onderhandelen dan in een drukke winkel waar andere klanten getuigen zijn. Je kan je kansen nog verder vergroten door aan de eind van de maand te winkelen, verkopers zijn extra gemotiveerd om hun verkoopdoelstellingen te halen.

Verkoper
Niet iedere verkoper heeft de bevoegdheid om te onderhandelen over prijzen, probeer daarom een leidinggevende te benaderen. Een leidinggevende is het gewend om te onderhandelen en kent ook de prijsmarges van het product.

De gunfactor
Zorg tijdens het onderhandelen ervoor dat je ten aller tijden vriendelijk en beleefd blijft.
Onbeleefde en agressieve klanten komen niet ver, de verkoper moet jou de korting gunnen.

Het onderhandelen kan beginnen

Je hebt de verkoper benaderd en aangegeven welk product je in geïnteresseerd bent.
De verkoper heeft zijn gebruikelijke introductieverhaaltje gedaan over het product en jij stelt wat extra vragen over het product om het gesprek lekker op gang te houden.

Korting
Het is tijd om over de korting te beginnen, noem zelf geen percentages, maar breng het wel zo dat het volstrekt normaal is dat er korting op het product wordt gegeven.

De eerste is niet de beste
De verkoper zal laag inzetten met de korting, in veel gevallen kan hij veel verder gaan dan het eerste voorstel.

Muurvast
In sommige gevallen is het zo dat de verkoper echt geen korting kan geven op een bepaald product, mogelijk omdat hierover afspraken zijn gemaakt met de leverancier.
In dit soort gevallen kan je om gratis accessoires vragen, gerelateerd aan het product.
Bij de aanschaf van een laptop kan je bijvoorbeeld de muis en een laptoptas in de onderhandelen meenemen.

Wegloop-tactiek 
Lijkt het erop dat je echt geen korting gaat krijgen, dan kan je als laatste troef de wegloop-tactiek hanteren. Door weg te lopen uit een onderhandeling, geef je de verkoper een laatste kans om toch nog die gewilde korting te geven. Werkt ook dit niet? Niet getreurd, er is altijd een tweede kans.

Succes
Heb je het idee dat je onderste uit de kan hebt gehaald, zorg en dan voor dat de verkoper de korting opschrijft of direct doorgeeft aan de kassa. Hiermee voorkom je dat je mooie deal in het water valt.

Extra tips

Schrikken van het prijskaartje
Wanneer je aangetoond hebt geïnteresseerd zijn in een product, wijst de verkoper je vaak op het prijskaartje. Ondanks dat je de prijs al wist, haal je al je acteervaardigheden tevoorschijn, en deins je geschrokken terug van het prijskaartje. Hiermee leg je extra druk op verkoper, want zo’n hoge prijs ben je niet bereid om te betalen.

schrik effect

Koop groots in
Als je meerdere producten nodig hebt in één winkel, vergroot je de kansen op een stevige korting.

Showmodel, beschadigingen en verkorte houdbaarheid
Heeft de winkel enkel nog een showmodel (model dat als voorbeeld wordt gebruikt in de winkel) staan, vraag hiervoor een flinke korting, het product heeft immers stof staan happen in de winkel. Hetzelfde geldt voor kleine beschadigingen en een verkorte houdbaarheid van een product. Dit laatste kan je zelfs in supermarkten als reden gebruiken.